Nesbru-elever om hvorfor de trives på Nesbru:

Vi spurte noen Nesbru-elever om hvordan de opplever miljøet på Nesbru og hvorfor de valgte utdanningsprogrammet de går på.

Makkerskap er et opplegg de første månedene etter skolestart. Hver elev får sin makker og makker-gruppe. Makker skiftes etter noen uker og hensikten er at elevene skal bli bedre kjent og inkludere hverandre.

Maria Altermark Klingsheim,
Studiespesialisering
- Mange av elevene i klassen min har bodd i utlandet og skal søke IB-linjen neste år. Vi er en dynamisk gjeng med mye energi og faglig fokus. Det passer meg godt da jeg har planer om å studere videre i Oxford eller London. Jeg valgte Nesbru fordi jeg liker skolens filosofi og IB-muligheten som gir meg faglig dybde og variasjon i et internasjonalt miljø. Det legges også opp til at man skal gjøre noe for samfunnet, være fysisk aktiv og jobbe kreativt utenom skoletiden.

Kristine Huan Hytenget,
Studiespesialisering
- Klassen min er tilrettelagt for elever som satser på idrett. Det betyr at vi har mindre lekser dersom vi fokuserer og jobber effektivt i timene. En fleksibel skolehverdag betyr mye når den også skal ha tid til mye trening og konkurranser. Jeg trives godt med strukturerte skoledager på Nesbru som gir meg mulighet for å drive med svømmesporten og miljøet der.

Tobias Bang Mikkelsen,
Studiespesialisering
¬ Jeg går i samme klasse som Kristine. Her er vi elever som satser både på skole og idrettene svømming, tennis, taekwondo, ishockey og fotball. Miljøet er godt når vi har en felles interesse – idretten.  Hjelp til organisering er viktig når det er mye som skal inn på agendaen. Vi får oversiktlige prøveplaner, men lekser må vi organisere selv. Skolen tilpasser heldigvis innleveringer og prøver når vi er på større mesterskap.

 

Anders Bakken Ambjørnsen,
Medier og kommunikasjon
- Jeg hadde store forhåpninger da jeg startet på Nesbru og jeg har ikke angret en dag. Folk er åpne og inkluderende slik jeg håpet at de skulle være. Det gjelder også lærerne. Jeg liker MK-temaene journalistikk og visuell produksjon. Dette er kunnskap som jeg vil ta med meg videre i yrkeslivet.

Leia Ingrid Margareta Thóren,
Medier og kommunikasjon
- Det virket som at alle var åpne og ville ha nye venner da jeg startet her. Vi har et trygt og godt miljø i klassen min og jeg opplever at lærerne ønsker vårt beste. Jeg er opptatt av foto og film og lagde egne filmer da jeg var liten. Jeg drømmer om å jobbe med det. Derfor ønsker jeg å lære mer om disse fagene.

Frikk Lien Villard,
Byggfag
- De første månedene på Nesbru har vært positive. Vi ble raskt en
sammenspleiset gjeng. Jeg var lei vanlig teoretisk skole og valgte derfor byggfag. Nå trives jeg med å ha to produksjonsdager i uka der vi har bransjelære og får praktiske oppgaver. Det gir motivasjon å se resultatet av det du lager og være fornøyd med det du gjør.
Akkurat nå snekrer vi skur for en barnehage. Også barna ser ut til å være glade for det.

Emil Lunde,
Bygg- og anleggsteknikk, yrkes- og studiekompetanse (YSK)
- På YSK har vi varierte dager med både realfag, praktiske byggfag og praksis på byggeplass. Det er gøy å ha en blanding av praktiske yrkesfag og teorifag i fire år framfor «bare» skole i tre år. Her får jeg full pakke med både studiespesialisering og fagbrev med lønn. Vi har lange dager og færre feriedager, men det gir flest fordeler. Fagkombinasjonen, og erfaringen vi får, gjør oss attraktive i yrkeslivet. Vi er en liten klasse med et godt og tett miljø. Det er kun gutter i klassen, og jeg vil derfor oppfordre flere jenter til å søke. YSK er en innholdsrik studieretning som gir mange muligheter videre.

Abdirahman Barre Farah,
Tilrettelagt opplæring byggfag
- Jeg forventet mye praktisk arbeid, og det ble det! Det motiverer å få være i aktivitet med byggearbeidere. Nå holder vi på med å bygge et hus på Drengsrud. På onsdager har vi teoridag og de andre dagene har vi fokus på praktiske oppgaver. Vi kan spesialisere oss på betong-, mur- eller tømmerarbeid der vi jobber etter et tre-trinnssystem med kompetansebevis. I klassen har vi et godt og hyggelig miljø med elever i ulik aldere.