Stillhet ga ro og lyst til å lese mer

Mer om prosjektet "Bok på pulten":

 

Bibliotekar, Anette Prøis Fearnley og en ivrig gjeng med lesehester i 1KMA.
Bibliotekar, Anette Prøis Fearnley og en ivrig gjeng med lesehester i 1KMA.

Høst er lesetid også for elevene på Vg1. For tredje år på rad tråkket derfor skolens bibliotekarer, Anette Prøis Fearnley og Donna Dolva, i gang prosjektet "Bok på pulten". De introduserte prosjektet og veiledet elevene i valg av bøker tilpasset deres interesser og behov. I en periode på syv uker har elevene og ulike faglærere prioritert stillhet og ro til lesing i 30 minutter fire ganger i uken. Pultene har vært renset for distraherende maskiner og mobiler. Det har vært samme vilkår for både elever og lærere som også hadde sin bok på pulten. Ikke alle elevene var like entusiastiske ved oppstart, men nå som leseperioden er over er holdningen en annen.  Nå har klassen presentert bøker og delt opplevelser. Her er svarene vi fikk på spørsmålet om hva de synes om perioden og om de ønsker å fortsette.

"Jeg synes det var veldig greit å få 30 min på skolen for å lese fordi de fleste leser ikke hjemme"

"Jeg synes det er deilig. Det er veldig avslappende å ha det litt stille"

"Jeg kan gjerne fortsette med bok på pulten"

"Jeg synes det har vært veldig bra å kunne koble av i 30 minutter hver dag med en bok.  Jeg kunne tenke meg å fortsette med bok på pulten så lenge jeg har en bok jeg liker. Jeg liker å lese, men jeg har ofte litt vanskelig å finne bøker jeg liker"

"Det har vært veldig avslappende og koselig, på grunn av at det ikke er noe bråk som foregår, og man kan ha litt fred og ro. Ja, det kunne jeg tenkt meg, fordi jeg liker å kunne slappe litt av i timen hvis det blir litt kaotisk innimellom"

"Beroligende, bra avbrekk. Fortsetter gjerne, men med større frihet over valg av bok (bøker på engelsk, etc.)"

Her presenterer bibliotekar, Donna Dolva, en av mange litterære godbiter ved oppstart av prosjektet
Her presenterer bibliotekar, Donna Dolva, en av mange litterære godbiter ved oppstart av prosjektet