Søknad om fratrekk av fravær
Søknadsfrist
Snarest. Søknaden leveres på skolens kontor eller sendes til skolen.
Mer om fraværsgrensen i korte trekk
- Fraværsgrensen gjelder for alle elever i videregående skole, men ikke for lærlinger, lærekandidater og voksne.
- Elever i videregående skole skal møte opp og delta aktivt i opplæringen.
- Hvis en elev har mer enn 10 prosent udokumentert fravær i et fag, vil han eller hun som hovedregel ikke ha rett til å få halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter i faget, og læreren kan heller ikke sette slike karakterer.
- Eleven må legge fram relevant dokumentasjon for å få fravær
- unntatt fra fraværsgrensen.
- Hvis eleven har mellom 10 og 15 prosent udokumentert fravær og fraværsårsaken gjør det klart urimelig at eleven ikke skal kunne få karakter, kan rektor bestemme at han eller hun likevel får karakter.
- Fraværsgrensen gjelder timefravær i enkeltfag, ikke elevenes totale fravær.
- Eleven skal få et varsel om han eller hun står i fare for å ikke få karakter på grunn av fravær.
Timer i termin 1 | 34 | 51 | 66 | 85 | 98 | 168 |
Antall uketimer i fag | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 10 |
Varsel iht fraværsgrense halvårsvurdering m/karakter | 2 | 3 | 4 | 6 | 6 | 10 |
Mistet rett til halvårsvurdering m/karakter | 4 | 6 | 7 | 9 | 10 | 17 |
Varsel iht fraværsgrense standpunktkarakter | 4 | 8 | 11 | 13 | 17 | 27 |
Mistet rett til standpunktkarakter | 8 | 12 | 16 | 19 | 23 | 38 |
Egne tabeller for YFF/Produksjon YF og IB.
De røde tallene markerer overskredet 10 % fravær. Maksimalt udokumentert fravær uten å miste retten til karakter er en time mindre. I noen fag vil timeplanen vise flere timer (for eksempel 190 timer i et femtimersfag) da vil eleven fremdeles ha rett til karakter med 19 timers udokumentert fravær.
Unntak
Elevene vil likevel kunne få karakter hvis han/hun kan dokumentere at fraværsgrensen er overskredet pga. helse- og velferdsgrunner, arbeid som tillitsvalgt, politisk arbeid, representasjon i arrangement på nasjonalt eller internasjonalt nivå, religiøse høytider m.m. (jf. Forskrift for opplæringslova § 3-47 femte ledd bokstav a til f og åttende ledd). Forutsetningen er hele tiden at læreren har vurderingsgrunnlag.