Spis sunt - få mer energi

Det finnes ingen usunne matvarer, men det finnes usunne mengder. Spis gjerne en klase druer, men ikke tøm en pose peanøtter. Som ernæringsfysiolog er jeg opptatt av de små endringene når man ønsker bedre vaner. Du må ta vare på kostholdet ditt, samtidig som du gjør det litt sunnere. Det er ikke så mye som skal til.

Mengde og hyppighet
Ingen matvare er i seg selv sunn eller usunn for deg, det handler om mengde og hyppighet. Derfor mener jeg at man ikke er nødt til å forsake noe man er glad i for å ha et sunt kosthold. Det handler bare om å lage en fornuftig balanse mellom mat som gir kroppen næring og det vi kaller “kosemat”. Hvis du i hverdagen klarer å spise mest næringsrik mat, er det rom for å kose seg litt ekstra i helgen eller ved andre anledninger.

Fjern hverdagskosen
Det mest effektive man kan gjøre for å få bedre vaner er å fjerne hverdagskosen. Tilgjengeligheten av kakestykker, søte bakevarer og søte drikker er stor, og det er nærmest helt naturlig for enkelte å velge dette. Fjerner du hverdagskosen er mye gjort. I tillegg tar du kosen tilbake, fordi det er ikke lenger kos når man får noe hele tiden.

Så lite som skal til
Det er mest effektivt å endre på noe man gjør ofte. Drikker du melk hver dag, vil det være lurt å velge en mager variant. Spiser du mye brød, kan det være lurt å spise litt mindre. Man må ikke fjerne noe, men avpasse mengden. Det er faktisk viktig at man ikke fjerner noe man er glad i. Man har også en mental helse å ta vare på, og skal man ikke få spise det man er glad i, vil kosthold bare bli trist og kjedelig. Et nødvendig onde.'

Bevisstgjøring
Vi lærer lite om mat og næringsstoffer. Av en eller annen grunn er dette et område som er unnlatt fra “kunnskapssamfunnet” vi lever i. Det er ganske rart, når nettopp hva man spiser har så stor påvirkning på kropp og helse, for ikke å snakke om samfunnsøkonomien. Jeg tror på kunnskap og bevisstgjøring. Vi vet hva som er sunt og usunt, men det vi kanskje ikke vet, er hvor usunt det usunne er. At en potetchips pose bidrar med så mye som 1/3 av dagsbehovet for kcal, eller at to muffins inneholder et halvt dagsbehov for kcal. Dette lærer vi ikke. Jeg tror flere hadde droppet i alle fall annen hver muffins hvis de hadde visst hvor mange kcal den inneholdt.

Grønnsaker til hvert måltid
En enkel og god vane er å tenke grønt til hvert måltid. Grønnsaker inneholder ikke så mange kalorier, men masse næring. Får grønnsaker ta over plassen for annen, mer kaloririk mat, vil du få et lettere måltid. For å få inn en grønnsak til hvert måltid, kan du ha en gulrot ved siden av frokostblandingen eller salat, tomat, agurk og paprika på brødmaten. Salat til lunsj og en frukt som mellommåltid. Middag er for mange det måltidet det er lettest å få i seg grønnsaker. Lapskaus, grønnsakssuppe eller ulike puréer gir en god dose grønt. I tillegg til at grønnsakene hever smaken på måltidet, ser det også mye bedre ut. Så tenk grønt til hvert måltid!

Skrevet av ernæringsfysiolog, Camilla Andersen. Kilde: www.frukt.no